Nattinatt: För att fungera optimalt i vardagen är det viktigt att få ordentligt med sömn, och använder du mobilen på rätt sätt kan den hjälpa dig.

Förbättra din sömn med mobilen

Skärmljuset från mobiler och surfplattor är ofta orsaken till försämrad sömnkvalitet, men visste du att mobilen faktiskt kan hjälpa dig att sova bättre?

Ännu en kväll ligger du där och skrollar i Facebookflödet eller ser på Youtube-klipp. Det pågår långt in på småtimmarna och nu kan du inte somna.

 

Ljuset från skärmarna kan påverka sömnen, dygnsrytmen och melatoninnivån, säger psykologen Anne Wilhelmsen-Langeland till Smart.

 

Hon har en doktorsgrad i sömnsvårigheter och jobbar på Institutet för psykologisk rådgivning. Sömnexperten förklarar att melatonin är en sömnhormon som utsöndras när det blir mörkt. När våra ögon blir exponerade för ljus minskas utsöndringen.

 

Svårt att sova när man är engagerad

Enligt psykologen kan det starka blå ljuset säkert påverka sömnen hos vissa, men hon tror inte att det är huvudorsaken till sömnstörningar hos enskilda mobilanvändare. Hon menar istället att orsaken till sömnproblemen är det känslomässiga engagemanget som väcks i mobilanvändandet.

Det är inte lätt att somna när man är engagerad och full av känslor. Dessutom är det svårt att känna efter om man är trött medan man ligger och scrollar. Tiden går ofta fort när man låter sig underhållas, och man glömmer lätt att det är på tiden att sova, tillägger psykologen.

 

Påminner dig vid läggdags

Men mobiltelefonen behöver inte vara din fiende. Enligt Apple-bloggaren Daniel Rosenquist och Android-experten Oskar Gårdsrud Paulsrud, finns det flera funktioner i telefonen man kan använda för att förbättra sömnen och dygnsrytmen.

I iOS 10-uppdateringen som lanserades i höstas, finns det en funktion som kan hjälpa dig att få en fast dygnsrytm, säger Rosenquist, som driver bloggen ”Det Store Eplet”.


I appen för klockan så kan du välja vilken tid du vill kliva upp på morgonen och vilken tid du vill gå och lägga dig på kvällen. Baserat på hur många timmar du önskar att sova, kommer mobilen att skicka ut påminnelser till dig när det är dags att lägga sig och kliva upp.

 

 

 

FÅ BESKED: Med ”läggdags”-funktionen i iPhone kan du få påminnelser om när det är dags att vakna eller somna. FOTO: SKÄRMDUMP IPHONE

 

Det är med hjälp av det du kan få till en fast rutin som ger dig ungefär lika mycket sömn varje natt.

Du kan också välja vilka dagar i veckan du vill att den ska vara aktiv eller inte. På så vis behöver du inte komma ihåg att ställa väckarklockan varje kväll. Jag är ingen sömnexpert men jag tror på att en jämn dygnsrytm är en viktig faktor för att få god sömnkvalitet, säger han.

 

MOBILEXPERTER: Enligt Apple-bloggaren Daniel Rosenquist och Android-experten Oskar Gårdsrud Paulsrud, finns det inbyggda funktioner i några telefoner samt appar som kan hjälpa dig med sömnen. FOTO: PRIVAT/DROIDNYTT

Ta hjälp av appar och extra tillbehör

En annan funktion som är inbyggd i iPhone är ”night shift”, den ska hjälpa dig att förbättra din dygnsrytm. Med den inställningen kan du bestämma vilket ljus skärmen skall ha på kvällen.

Drar du med fingret från botten och uppåt, så får du upp några snabbinställningar. Där kan du hitta ”Night Shift”.

 

Ljuset blir mjukare, får en varmare ton och det blir inte lika krävande för ögonen på kvällen. Det kan också göra det lättare att somna även fast man har använt mobilen i sängen, förklarar Rosenquist.

VARMARE LJUS: Med funktionen ”night shift” lyser skärmen inte lika starkt och i en varmare ton. FOTO: SKÄRMDUMP IPHONE

Det är nämligen det blå ljuset från skärmarna som många hävdar är orsaken till försämrad sömnkvalitet. I en studie ifrån Harvard University, som publicerades år 2014, visar dom exempel på personer vars sömn och dygnsrytm försämrades när dom använde mobil eller surfplatta i sängen i jämfört med de som läste en vanlig bok.

 

Koppla till sensorer eller en smartklocka

Enligt Paulsrud som är redaktör på Droidnytt, finns det inget inbyggt program i Android-telefoner med dessa funktioner, men det finns däremot flera appar man kan ladda ned och använda.

Han berättar att det finns ett stort utbud av appar för sömnregistrering i Play Store. Själv har han testat sömnregistrering med smartklockor och träningsarmband som Samsung Gear S2 och Garmin. Den sistnämnda har han använt mest för att kartlägga sitt sömnmönster.

Google fit är en annan nyttig app som kan mäta pulsen med en klocka eller sensor. Appen kan också användas ihop med tredjepartsappar.

Till sist nämner han att ”Sleep as Android” ska vara en bra app som troligtvis kan hjälpa till med ett bättre sömnmönster. Men personligen föredrar redaktören lugn musik på låg volym om han har svårt att sova.

 

 

Innehåll producerat av VG Partnerstudio för Komplett. 

Upprättat: 10.03.2017

Senast uppdaterat: 10.03.2017