Tekniken som kan styra ditt liv i framtiden

Föreställ dig möjligheten att surfa ditt liv, som du surfar på internet idag. Så ser framtidens värld ut tack vare AR-teknik.

AR, eller augmented reality, är en teknik som kombinerar data från den fysiska världen med data från den virtuella världen. Man får alltså ett extra lager med information som utvidgar verkligheten på ett eller flera sätt i vardagen.

Innan du tänker att det är för avancerat för dig, måste du först fråga dig själv: Har du hört talas om mobilspelet Pokémon GO? Då har du också hört talas om AR.

Det är nämligen den tekniken som den populära applikationen bygger på.

Kompletterar med simulerat sinnesintryck

Virtual reality (VR) har det pratats mycket om inom teknikkretsar i flera år, och under det senaste året har utbudet av VR-produkter blivit betydligt större, med flera lösningar som riktar sig mot den ”vanliga” användaren, som till exempel Playstation VR och Samsung Gear VR.

VR är en datorgenererad värld som du blir helt uppslukad av. Det handlar om en realistisk känsla av att befinna sig i en datorproducerad värld.

Läs också: Allt du behöver veta om VR

AR är VR:s efterträdare enligt Ekaterina Prasolova-Førland. Hon är docent vid institutet för pedagogik och livslång lärling vid NTNU och har ett stort teknikintresse. Hon har i över 14 år jobbat med den virtuella världen i upplärningssyfte och skrev också sin doktorsavhandling inom det ämnet.

- Medan VR presenterar användaren för en simulerad verklighet som ersätter ”äkta” sinnesintryck som syn och hörsel, framställer AR världen precis som den är, men kompletterar med simulerade sinnesintryck utöver av de äkta. De simulerande sinnesintrycken kan vara i form av video, grafik och ljud, berättar hon för Smart.

EXSTREMT POPULÄRT: Pokémon Go kommer nog att skrivas in i historieböckerna som spelet som gjorde människor uppmärksamma på AR. FOTO: PIXBAY.

 

Kontaktlinser blir viktigt

Prasolova-Førland nämner exempel som Microsofts Hololens och enklare varianter där man riktar kameran på smarttelefonen eller surfplattan mot objekt och ser något som egentligen inte finns där, som man gör i Pokémon Go.

- Förutom surfplattor och smarttelefoner, tillverkas även smartglasögon, headset, smartklockor och kontaktlinser med stöd för AR.

AR-tekniken används inom områden som underhållning, shopping, planering och visualisering i industrisektorn, träning, undervisning och inlärning.

Träning och inlärning är de områden där AR har extra stor potential att göra nytta.

Redan nu finns det flera applikationer som gör det möjligt för studenter att utforska 3D-modeller av kroppens organ, molekyler och djur. Man kan få inlärning när man behöver det, där du behöver det. Till exempel när du går förbi en historisk byggnad, kan du se hur byggnaden såg ut för 100 år sedan. En nyanställd på en fabrik kan bli guidad genom hela produktionsprocessen av en sakkunnigs ”skugghänder” projekterat över den verkliga fabriksutrustningen.

 

Enklare liv med AR

I framtiden tror hon att AR-tekniken kommer att bli en stor del av människors vardag. Du kommer ha möjlighet att sitta hemma och se precis hur en IKEA-soffa kommer att se ut i din lägenhet. Du kommer kunna rikta kameran mot ett hotell du går förbi och få information om hur mycket det kostar att bo där per natt och om det finns några lediga rum. Det mesta blir enklare tack vare AR-tekniken.

- AR och ”wearables” kommer att bli tätt integrerade i människors vardag, genom att man till exempel använder en kombination av kontaktlinser och smartklocka när man ska ut och handla -  förutsatt att vi faktiskt kommer gå i fysiska butiker i framtiden. Baserat på din GPS-position, individuella preferenser och annan information som till exempel en inköpslista får man ”on-the-go”-information om aktuella erbjudanden från de butiker man passerar projicerat direkt i linsen. Du får också upp den optimala rutten för att effektivast gå igenom alla butiker och produktinformation på alla varor du riktar blicken mot.

 

 

Innehållet är producerat av VG Partnerstudio för Komplett.

Upprättat: 12.05.2017

Senast uppdaterat: 12.05.2017